Aluminium duurder dan ooit

Aluminium duurder dan ooit

De aluminium prijs was op het hoogste niveau in jaren vóór de Russische invasie van Oekraïne en heeft nu een nieuw record gevestigd. Door het ontbreken van het lichte metaal kunnen dealers creatief worden. Er is een tekort in Europa.

De London Metal Exchange (LME) heeft hier ruimte gehuurd. Wie aluminium uit Port Klang wil kopen en wegvoeren, moet nu in de rij gaan staan. Het duurt gemiddeld 59 dagen van bestelling tot levering. En toch lopen de kampen aan de Straat van Melakka momenteel leeg. Metaalhandelaren laden hele schepen vol met aluminium en sturen ze naar Europa. De zeeroute door het Suezkanaal naar Rotterdam is 8.129 kilometer lang en doet er voor een containerschip 26 dagen over. De kosten per container liggen in het bereik van vier cijfers in euro’s. Onder normale omstandigheden zou dat een verloren zaak zijn voor elke metaalhandelaar. Onder normale omstandigheden. Maar die zijn niet meer verkrijgbaar. Al afgelopen oktober en dan weer sinds januari, zijn de aluminiumprijzen meer dan 3000 dollar per ton. De laatste keer dat dit gebeurde was aan het begin van de financiële crisis in 2008. Sinds Valentijnsdag heeft de cursus alleen maar nieuwe records gevestigd. Een ton aluminium kost nu $ 3.420. De komende dagen en weken moet het nog verder omhoog.

Aluminium is in bijna elke branche vereist

Aluminium is een metaal dat in bijna elke industrie wordt gebruikt. Het heeft een vergelijkbare hoge sterkte als staal, maar weegt slechts half zo veel. Daarom wordt het vaak gebruikt waar gewicht belangrijk is, bijvoorbeeld in vliegtuigen, ruimtevaart, auto’s en vrachtwagens.Maar ook de kabels tussen elektriciteitspalen zijn van aluminium omdat het elektriciteit beter geleidt dan bijna elk ander metaal. Het is een belangrijke grondstof voor computerchips, verpakkingen, serviesgoed, camera’s, koplampen, deuren en raamkozijnen. Voor sommige betonsoorten is zelfs aluminium vereist. Gelukkig is het metaal niet zeldzaam. Het is het derde meest voorkomende element in de aardkorst, na zuurstof en silicium. Het probleem: het komt zelden voor als puur metaal, maar meestal in chemische verbindingen waaruit het eerst moet worden opgelost. Dat kost energie – en energie is momenteel duur.

De aluminiumhoudende mineralen moeten in smeltovens worden verhit tot 1200 graden. Meestal gebeurt dit met aardgas. Door de forse stijging van de aardgasprijs wordt ook de productie van aluminium duurder. Maar er zijn nog andere prijsopdrijvende problemen: de grootste aluminiumproducent ter wereld is China. Volgens het International Aluminium Institute heeft de Volksrepubliek momenteel een marktaandeel van 56 procent van de wereldproductie.

Waarom metaal een schaars goed aan het worden is

China heeft de aluminiumproductie de afgelopen maanden echter verschillende keren verlaagd. In het najaar hebben verschillende provincies besluiten uitgevaardigd die energie-intensieve industrieën verplichten de productie stil te leggen om toch aan de jaarlijkse klimaatdoelstellingen te voldoen. Eerder dit jaar vertraagde een Covid-gerelateerde lockdown de productie in de Zuid-Chinese stad Baise. Het wordt beschouwd als de aluminiumhoofdstad van China. Hoewel de Russische productie niet in gevaar is, gaan handelaren ervan uit dat de invasie van Oekraïne en de daarop volgende sancties de handel in aluminium uit Rusland in ieder geval moeilijker, zo niet helemaal zullen stoppen. Bovendien zou het Westen minder gas uit Rusland kunnen kopen, wat de eigen productie van aluminium in Europa zou belemmeren.

Voor de industrie zijn de stijgende aluminiumprijzen en het tekort aan metaal momenteel slechts een van de vele leveringsproblemen. De industrie kampt niet alleen met een tekort aan aluminium, maar ook aan magnesium, silicium, halfgeleiders en kunststoffen. Daarbij komen nog de sterk gestegen energieprijzen en de hoge prijzen voor andere belangrijke materialen zoals koper en hout.

Eind januari gaf 67,3 procent van de bedrijven in een onderzoek van het Ifo Institute aan nog steeds last te hebben van materiaaltekorten. Dat was weliswaar beduidend minder dan in december (81,9 procent), maar toch het merendeel van alle bedrijven. De Russische invasie van Oekraïne zal de situatie waarschijnlijk niet verbeteren.

Aluminium duurder dan ooit
Schuiven naar boven